موهای کراتین شده ی دو خانم

مزایا و معایب کراتین و بوتاکس مو


هر خانمی دوست دارد موهایی آراسته، براق، شاداب و پر داشته باشد. اما به مرور زمان رنگ، سشوار و غیره باعث آسیب به مو می شوند. در این مرحله بوتاکس و کراتین مو به داشتن موهایی زیبا، لخت و براق کمک می کنند. بوتاکس و کراتین دو روش درمانی هستند که نتایج مشابهی دارند. تفاوت کراتین و بوتاکس مو بیشتر به نوع مواد شیمایی مورد استفاده مربوط می شود. بوتاکس برای موهای نازک و آسیب دیده و کراتین برای موهای ضخیم، خشک و آسیب دیده مناسب تر است. اگر قصد انجام یا آموزش کراتین و بوتاکس مو را دارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تفاوت کراتین و بوتاکس مو
افزایش خاصیت ارتجاعی مو با کراتین

کراتین مو چیست؟

مهم ترین تفاوت کراتین و بوتاکس مو به مواد تشکیل دهنده آن ها مربوط می شود. این ماده مسئول جلوگیری از شکستگی، موخوره و آسیب حرارتی به مو به حساب می آید. به همین دلیل می توان از آن به صورت موضعی برای صاف کردن موها و رفع موخوره استفاده کرد. کراتین می تواند به عنوان سنگ بنای ساختار مو تعریف شود. این ماده یک پروتئین فیبری است که به معنای واقعی کلمه تک تک تارهای مو را تشکیل می دهد.

میزان ماندگاری کراتین مو

عامل دیگری که باعث تفاوت کراتین و بوتاکس مو می شود، میزان ماندگاری این دو روش است. دو فاکتور وجود دارند که بر ماندگاری مراقبت از کراتینه تأثیر می گذارند. اولین مورد، میزان صحیح و کافی کاربرد مواد است. اگر در طول درمان از این ماده به مقدار کافی استفاده شود، ماندگاری خود را بیشتر حفظ می کند. به همین دلیل ساختار مو باید توسط متخصص مورد ارزیابی قرار گیرد.

به عنوان مثال برای موهای ضخیم و کم آب مقدار بیشتری از مواد استفاده می شود. در عین حال موهای نازک و موج دار به مواد کمتری نیاز خواهند داشت. استفاده زیاد از مواد کراتین موها را سنگین و خسته می کند.

دومین عامل، نوع شامپو و روتینی است که بعد از کراتینه درمانی باید رعایت شود. شامپوهایی که برای کراتینه توصیه می‌شوند باعث خواهند شد که ماندگاری طولانی‌تری داشته باشد. با توجه به رعایت این عوامل نتایج به مدت ۴ تا ۵ ماه دائمی است.

موهای یک دختر به رنگ قهوه ای و لخت
صافی مو بعد از کراتین

مراقبت مو بعد از کراتین مو

مهمترین مرحله بعد از کراتینه استفاده از شامپوی بدون سولفات با مواد طبیعی است. در غیر این صورت سولفات موجود در شامپو باعث از بین رفتن سریعتر کراتین می شود. این امر میزان ماندگاری آن را تقریبا به نصف کاهش می دهد.

سولفات در واقع یک ماده شیمیایی است که هرگز نباید استفاده شود. SLS (سدیم لوریل سولفات) یا SLES (سدیم لورت سولفات) که اغلب در ترکیبات شامپو می بینیم، مواد مضری هستند. این مواد در دراز مدت به بدن ما آسیب می رسانند و حتی باعث سرطان پوست می شوند. بسولفات یک ماده پاک کننده است و هنگامی که روی مو استفاده می شود کف فراوان شامپو را ایجاد می کند.

استفاده از شامپوی بدون سولفات در مراقبت از کراتین به حفظ تعادل رطوبت و چربی طبیعی مو کمک می کند. اما پس از این درمان، حداقل تا دو روز نباید هیچ اقدامی از جمله شستن موها انجام شود. صاف کردن، شنا کردن و حتی مرتب کردن موها می تواند به کراتین و موهای شما آسیب برساند.

در نهایت، کراتین درمانی است که تقریبا هر ویتامینی را که مو به آن نیاز دارد تامین می کند. به همین دلیل استفاده نکردن از سایر درمان ها یا ماسک ها به منظور زیاده روی از سنگینی و پژمرده شدن موها به شدت توصیه می شود.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید؛ این است که پس از انجام کراتین باید تا مدتی از دکلره کردن مو و رنگ کردن مو بپرهیزید. اگر شما قصد آموزش رنگ مو و مش را دارید باید با این نکات به طور کامل آشنایی داشته باشید.

قبل و بعد موی کراتین شده ی یک دختر
قبل و بعد از کراتین

مزایا و معایب کراتین مو

درمان کراتینه در واقع مکملی است که برای بازگرداندن پروتئین مورد نیاز مو استفاده می شود. پس از این فرآیند، موها بسیار روشن تر، نرم تر و کمتر وز می شوند و رطوبت مورد نیاز خود را به دست می آورند. با این حال، در طول انجام آن موها ممکن است آسیب ببینند و ریزش مو بعد از کراتین رت تجربه نمایید؛ زیرا در این روش مو در معرض حرارت بسیار زیاد قرار می گیرد.

برای ثبت نام در دوره های آکادمی شیوا آماده اید؟
جهت ثبت نام و دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

علاوه بر این، فرمالدئید موجود در کراتین یک ماده سرطان زا است. این ماده که تقریبا در تمام مواد آن یافت می شود در دراز مدت در صورت استنشاق یا تماس با پوست می تواند باعث سرطان ریه شود. وجود همین ماده باعث تفاوت کراتین و بوتاکس مو می شود. به همین دلیل، بسیاری از برندها شروع به تولید کراتین بدون فرمالدئید کرده اند. اگرچه تاثیر این مواد کراتین نسبت به سایر محصولات بسیار کمتر است، اما انتخاب این محصولات خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

موی لخت و بسیار نرم به رنگ قهوه ای روشن
درخشش مو بعد از بوتاکس

بوتاکس مو چیست؟

بوتاکس مو فرآیند بارگیری پروتئین و آمینو اسیدهای لازم در تارهای مو با استفاده از یک فناوری خاص است. به لطف بوتاکس، مو ویتامین های از دست رفته را دوباره به دست می آورد. بنابراین، ساختار آن قوی تر، براق تر، نرم و صاف به نظر می رسد. به طور خلاصه می توان بوتاکس مو را فرآیند بازگرداندن کلاژن و پروتئین به موهای آسیب دیده نامید.

بوتاکس مو با ترکیبات قوی مانند روغن خاویار، ویتامین های B5، E و کمپلکس کلاژن، الیاف آسیب دیده یا شکسته مو را ترمیم می کند. لذا در مقایسه تفاوت کراتین و بوتاکس مو از نظر بی خطر بودن مواد تشکیل دهنده می توان گفت که بوتاکس بی ضرر تر است. این نوع درمان از همان اولین استفاده موها را مرطوب کرده و باعث تغذیه و احیا مو می شود. پس از بوتاکس، موها به طرز باورنکردنی براق و نرم می شوند. با انجام این درمان  شکستگی های مو کاملا ترمیم خواهد شد. بوتاکس برای انوع مو از جمله مجعد، صاف، ضخیم، نازک، خاکستری، بلوند و غیره مناسب است.

میزان ماندگاری بوتاکس مو

بوتاکس مو یک درمان بی ضرر است و بعد از آن می توان موها را رنگ کرد. پس از حدود 4 ماه می توان این روش درمانی عالی را تکرار کرد. تاثیر بوتاکس مو به طور متوسط ​​بین ۲ تا ۴ ماه است. از آنجایی که نوع موی افراد با یکدیگر تفاوت دارد، نمی توان عدد دقیقی را بیان کرد. با مقایسه و بررسی تفاوت کراتین و بوتاکس مو می توان نتیجه گرفت ماندگاری کراتین بیشتر است.

دختری در حال شانه کردن موهای لخت و قهوه ای اش
مراقبت های بعد از بوتاکس مو

مراقبت مو بعد از بوتاکس مو

جذب کامل مواد بوتاکس حداقل چند روز زمان می برد. در این دوره باید با نهایت دقت از مو مراقبت کرد. در غیر این صورت بوتاکس کار خود را انجام نخواهد داد. به مدت سه روز نیازی به شستشوی مو نیست. در چند روز اول نباید هیچ رطوبتی به موی سر وارد شود. لذا در هنگام دوش گرفتن و حمام کردن باید کلاه پوشید. در صورت بارندگی نیز باید از کلاه یا چتر استفاده کرد.

از قرار گرفتن در معرض بخار خودداری نمایید و به سونا نروید. در ابتدا بوتاکس از مو محافظت نمی کند، اما خود نیاز به محافظت دارد. بنابراین باید از موهای خود در برابر اشعه UV محافظت کنید، زیرا این اشعه تأثیر بسیار تهاجمی بر بوتاکس دارد. از شامپوی ملایم بدون سولفات برای شستشو استفاده کنید. حتما بعد از هر بار شستشو موهای خود را با سشوار خشک نمایید. موهای خود را هر روز نشویید، بهتر است هر 2 تا 3 روز یکبار این کار انجام شود.

مزایای بوتاکس مو

به دلیل خواص شیمیایی مولکول های اینراسیلان موجود در ترکیب بوتاکس، ساختار مو ترمیم و هیدارته می شود و خاصیت ارتجاعی آن افزایش می یابد. فرمول شیمیایی بوتاکس به مولکول های مغذی اجازه می دهد تا به قشر مو نفوذ کنند.

این ماده پوست سر را مرطوب و تعادل آب پوست را بازیابی می کند. این کار به روند رشد و تقویت خط مو کمک می نماید. با این روش کدرترین موها درخشندگی، نرمی و لطافت پیدا می کنند. به طور کلی بوتاکس صافی کمتری نسبت به کراتین دارد و در روش انجام آن اغلب حتی نیازی به استفاده از اتو (برخلاف کراتین) نیست. همین امر دیگر تفاوت کراتین و بوتاکس مو به حساب می آید. در زیر فواید این روش درمانی بیشتر بررسی شده است.

موهای بسیار و لخت به رنگ نارنجی
بهبود ساختار مو با بوتاکس
  • بهبود ساختار مو

در این روش مو و پوست سر تغذیه و فولیکول های مو فعال می شوند. در نهایت با بهبود عملکرد فولیکول های مو، کیفیت ساختار موها به دلیل نفوذ مواد مغذی، ویتامین ها و اسید های آمینه بهبود می یابد.

  • ایجاد حالت ارتجاعی به مو

بوتاکس با حفاظت مو در برابر اشعه های مضر خورشید و وارد کردن مواد مغذی به مو حالت ارتجاعی آن را افزایش می دهد. در این روش موها از ریشه حجم پیدا می کنند. این روش برای موهای خشک و شکننده بسیار عالی خواهد بود.

  • مرطوب کننده و براق کننده مو

اثر صاف شدن موها با بوتاکس به اندازه استفاده از کراتینه نخواهد بود و همین عامل یکی دیگر از تفاوت کراتین و بوتاکس مو به شمار می رود. با این حال با بوتاکس، موها بسیار قوی تر و درخشان تر می شوند و کشش از دست رفته را به دست می آورند. علاوه بر این، این روش به دلیل دارا بودن مولکول ویژه اینراسیلان، به بستن ایمن مواد مفید و مغذی داخل کوتیکول مو کمک می کند و در نتیجه از آنها در برابر عوامل خارجی تهاجمی محافظت می نماید.

برای ثبت نام در دوره های آکادمی شیوا آماده اید؟
جهت ثبت نام و دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

  • دیگر نیازی به استفاده از اتو مو نیست

همانطور که قبلا هم اشاره شد در این روش برخلاف کراتین نیازی به استفاده از اتو مو برای قفل کردن مواد مغذی در ساختار مو نیست. بنابراین بزرگترین تفاوت کراتین و بوتاکس مو در نحوه انجام آن ها، عدم نیاز به اتوکشی در درمان با بوتاکس است.

تفاوت موی بلوند سالم و اسیب دیده ی یک دختر
انجام مکرر بوتاکس و معایب آن

معایب بوتاکس مو

اگرچه انجام بوتاکس مو با مزایای زیادی همراه است اما باید به جوانب منفی آن نیز توجه کرد. در زیر این موارد بررسی شده اند.

  • انجام مکرر بوتاکس مو را نازک می کند

بوتاکس مو را می توان سه تا چهار بار در سال انجام داد. از جمله معایب اصلی روش بوتاکس، نقض ساختار و یکپارچگی مو است، زیرا پیوندهای پروتئینی از بین می روند. با تکرار مکرر این روش، موهای فرد توانایی بازیابی طبیعی را از دست می دهند و در نتیجه شکننده و خشک می شوند.

  • آسیب به ریشه مو و کف سر در صورت اتوکشی نامناسب

در این روش اگر مو در ابتدا بسیار ضعیف باشد، پس از شسته شدن ترکیب، خطر شکننده شدن آن وجود دارد. در چنین مواردی، بهتر است بلافاصله مراقبت های خانگی را برای تقویت مو انجام داد. از طرفی اگر اتوکشی به صورت صحیح انجام نشود احتمال آسیب به ریشه مو و کف سر وجود دارد.

  • استفاده از مواد شیمیایی و مصنوعی

مواد تشکیل دهنده بوتاکس بهتر از کراتین است و دارای محتوای بی ضرر تری است. اما این محصول نیز حاوی حداقل دوز فرمالدئید در خود می باشد که برای رشد جنین و سلامت نوزاد خطرناک است. لذا در طول این دوران باید از انجام بوتاکس مو ممانعت کرد.

  • تورم و قرمزی کف سر

مواد مضر بسیار اندکی در بوتاکس مو وجود دارد که ممکن است برخی از افراد به آن حساس باشند. در این صورت انجام بوتاکس می تواند باعث واکنش آلرژیک و تحریک پوست شود. بنابراین نباید مواد بوتاکس مو با پوست تماس پیدا کند.

تفاوت کراتین و بوتاکس مو
قبل و بعد کراتین و بوتاکس

 

کراتین مو یا بوتاکس مو، کدام بهتر است؟

 

 

بوتاکس و کراتینه مو دو نوع مختلف مراقبت از مو هستند که ادعا می کنند موهایی زیبا، سالم و درخشان به افراد می بخشند. هر دو روش وز مو را از بین می برند. این دو روش اثر صاف کنندگی دارند، زیرا زمان حالت دادن به موها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

هر دو درمان نتایج کاملا مشابهی نشان می دهند، اما تفاوت‌ کراتین و بوتاکس مو در برخی از موارد مشهود است. اولین تفاوت در ترکیب شیمیایی آن ها است. کراتین با یکی از مضرترین مواد شیمیایی با نام فرمالدئید ساخته می شود. فرمالدئید یک ماده سمی به شمار می رود. بوتاکس مو عاری از این ماده شیمیایی و سایر مواد شیمیایی مضر است.

تفاوت دوم این است که کراتین عمدتا یک روش صاف کردن مو است و برای استفاده روی موهای آسیب دیده توصیه نمی شود. بوتاکس به عنوان یک درمان حالت دهنده عمیق عمل می نماید که مو آسیب دیده را ترمیم می کند.

برای ثبت نام در دوره های آکادمی شیوا آماده اید؟
جهت ثبت نام و دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

نتیجه گیری

بوتاکس و کراتینه مو هر دو باعث صاف شدن موها، درخشندگی، ترمیم شکستگی و کوتاه شدن زمان صرف شده برای حالت دادن به مو می شوند. بزرگترین تفاوت کراتین و بوتاکس مو  این است که بوتاکس حاوی فرمالدئید یا مواد شیمیایی مشابه نیست. چنین موادی به طور گسترده در درمان کراتینه استفاده می شوند. علاوه بر این، بوتاکس تارهای موی آسیب دیده را ترمیم و عمیقا التیام می بخشد. از طرفی کراتینه با هدف تقویت مو و صافی بیشتر استفاده می شود و نباید روی تارهای مو آسیب دیده به کار رود. شما می توانید با آکادمی شیوا در لاین های مختلف آموزشی نظیر آموزش کاشت ناخن و مژه، رنگ مو و مش شرکت کرده و متخصص این حوزه شوید.

منبع: krttv ، pemmbe

آکادمی شیوا

سوالات متداول

  • تفاوت کراتین با بوتاکس مو چیست؟

کراتین و بوتاکس مو هر دو برای ایجاد صافی در موها استفاده می شوند؛ اما مواد سازنده بوتاکس فاقد هرگونه ماده شیمیایی است و از بوتاکس برای درمان عمقی مو نیز می توان استفاده کرد.

  • تفاوت قیمت کراتین در آرایشگاه ها به چه علتی است؟

برای انجام کراتین مو، قیمت بر حسب بلندی و کوتاهی مو متفاوت خواهد بود؛ اما دلیل اصلی تفاوت قیمت، ترکیبات هر آرایشگاه برای انجام این کار است. بر حسب کیفیت مواد و میزان صافی بخشی به مو قیمت بیشتر خواهد شد. اگر شما قصد انجام یا آموزش کراتین را دارید، حتما از آکادمی های معتبر این حوزه کمک بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *