بررسی علل درد مژه

علل و درمان درد مژه


معمولا درد مژه نشانه ای از وجود ناراحتی و مشکلی در چشم ها است. مژه ها، مانند موهای سر هستند؛ اعصاب ندارند و بنابراین خود مژه ها قادر به احساس درد نیستند، اما ریشه و بافت اطراف مژه به دلایل متفاوت، می تواند باعث درد شود.

اگر احساس درد یا علائم غیر طبیعی در مژه های خود داشتید، باید توسط چشم پزشک برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی معاینه شوید، زیرا ممکن است نشانه ای از یک وضعیت جدی باشد. بدون درمان مناسب، این وضعیت می تواند منجر به آسیب های جدی و جبران ناپذیر شود. دلایل احتمالی زیادی می توانند باعث احساس درد در مژه شوند، مانند؛ انسداد غدد چربی، عفونت در فولیکول های مژه، شوره مژه… بنابراین، مهم است که به سایر علائم نیز توجه داشته باشید.

در ادامه می خوانیم؛ چه چیزی ممکن است باعث درد مژه شود و چگونه باید آن را درمان کنیم. بدیهی است، این اطلاعات فقط برای ارائه راهنمایی است، نه توصیه پزشکی قطعی. لطفا در مورد وضعیت خاص خود با چشم پزشک مشورت کنید و اگر قصد انجام کاشت مژه را دارید حتما به شخصی مراجعه کنید که آموزش کاشت مژه را بصورت تخصصی دیده باشد؛ تا از اتفاقات ناگوار احتمالی خودداری شود.

 

مژه های کاشت شده
کاشت مژه

رشد نادرست مژه

تریشیازیس، یک بیماری چشمی است که در آن مژه ها به روشی اشتباه به سمت چشم رشد می کنند. رشد نادرست مژه ها احساس درد ایجاد می کند، علاوه بر این باعث قرمزی و سوزش چشم، آسیب به قرنیه، اشک و حساسیت به نور می شود.

 

برای ثبت نام در دوره های آکادمی شیوا آماده اید؟
جهت ثبت نام و دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

 

التهاب پلک و درد مژه

بلفاریت یا همان التهاب پلک، یکی دیگر از دلایل رایج درد مژه است. معمولا التهاب پلک زمانی رخ می دهد که  غدد چربی در پلک شما مسدود شوند، یا عفونت باکتریایی در فولیکول های مژه ایجاد شوند. قرمزی، خارش و سوزش، به هم چسبیدن مژه ها و اشک، از علائم التهاب پلک هستند.

انتروپیون

انتروپیون زمانی رخ می‌دهد که پلک به داخل چشم تا می شود که این اتفاق باعث می‌شود که مژه‌ها به چشم برخورده و در نتیجه چشم تحریک شود و این واکنش ممکن است همراه با علائم زیر باشد:

  • قرمزی چشم
  • اشک چشم
  • ایجاد ترشح مخاطی در چشم
  • حساسیت به نور
  • حساسیت به باد

پتوز مژه

پتوز مژه یک وضعیت است که در آن مژه‌های پلک بالایی به سمت پایین خم می‌شوند و به چشم برخورد می کنند، این اتفاق باعث تحریک چشم می‌شود. این عارضه ممکن است با مژه های پلک‌ پایینی نیز اتفاق بیوفتد، در این صورت مژه‌های پلک پایینی به سمت بالا خم می‌شوند و روی چشم می خورند. این حالت به عنوان “پتوز مژه پلک پایین” شناخته می‌شود.

تحریک چشم ممکن است باعث درد شده و علائم دیگری نیز از جمله موارد زیر را داشته باشد:

  • قرمزی چشم
  • شلی بیش از حد پلک
  • ترشحات مخاطی در چشم
  • احساس وجود چیزی در چشم

گل مژه

گل مژه، برآمدگی های قرمز رنگ و دردناک در نزدیکی لبه پلک است که به علت عفونی شدن غدد چربی ایجاد می شود و ممکن است شبیه جوش باشد. آن ها دردناک هستند. اگر گل مژه بزنید، علاوه بر احساس درد در مژه ها، تورم، قرمزی و آبریزش چشم را نیز تجربه خواهید کرد.

 

پلک ملتهب شده
درد مژه

کاشت مژه درد دارد؟

اکستنشن مژه؛ مژه های مصنوعی نیمه دائمی هستند که با چسب مخصوص به پایه مژه های خودتان چسبانده می شوند و در انواع سبک ها و مواد موجود است که با ترکیب تکنیک های مختلف برای رسیدن به مدل مژه دلخواه مشتری استفاده می شوند. کاشت مژه، مژه های شما را پرتر و بلندتر نشان می دهد. انجام کاشت مژه برای فرم چشم های شما معجزه می کند؛ زمان روتین آرایش چشمتان را کاهش می دهد و باعث صرفه جویی در هزینه ریمل و پاک کننده های آرایش چشم می شود. اما پروسه انجام آن چندان راحت به نظر نمی رسد و حدود 2 ساعت زمان می برد.

آیا اکستنشن مژه مضر است؟

کاشت مژه زمانی که توسط یک تکنسین حرفه ای و با استفاده از محصولات با کیفیت انجام شود، بدون درد است و در حین انجام و بعد از کاشت مژه احساس درد نخواهید داشت. کاشت مژه نباید دردناک باشد، درد در مژه ها فقط زمانی رخ می دهد که مشکلی وجود داشته باشد. در غیر این صورت در حین انجام کاشت مژه می توانید به راحتی چرت بزنید. بنابراین، اگر حین پروسه انجام کاشت مژه، احساس ناراحتی یا درد داشتید، باید فورا به تکنسین کاشت مژه اطلاع دهید، زیرا شایع ترین علل ناراحتی، اکستنشن های ضعیف یا واکنش آلرژیک به چسب نامرغوب است.

 

مژه های کاشت مگاوالیوم
کاشت مژه مگاوالیوم

دلایل درد مژه بعد از کاشت

چسبی که برای چسباندن مژه های مصنوعی به مژه های شما استفاده می شود، می تواند باعث آسیب مژه ها و پلک های شما شود. این چسب حاوی آمونیاک و لاتکس است که می تواند باعث شوره مژه یا التهاب پلک همراه با سوزش، خشکی و قرمزی پلک شود.

پس از انجام کاشت مژه، اگر توسط تکنسین حرفه ای و مواد مرغوب انجام نگرفته باشد، اکستنشن های مژه به درستی به مژه های طبیعی شما چسبیده نشده باشد، از پرایمر مژه استفاده نشده باشد یا دستورالعمل های لازم بعد از اکستنشن را به درستی انجام ندهید، در مژه های خود احساس درد را تجربه خواهید کرد. اکستنشن های ضعیف و غیر حرفه ای علاوه بر ایجاد احساس درد در مژه های شما، به مژه های خودتان نیز آسیب می زند، باعث ریزش و شکنندگی مژه های خودتان، قرمزی، خارش و تورم چشم خواهد شد. همچنین، کاشت مژه باید با طول و ضخامت مناسب با چشم شما انجام شود وگرنه هنگام باز و بسته کردن چشم خود و پلک زدن احساس سنگینی خواهید کرد.

اگر بعد از استفاده از ریمل روی اکستنشن های خود، در پایان روز به درستی ریمل ها را پاک نکنید، در معرض خطر تجمع باقیمانده ریمل ها در اطراف فولیکول های مژه خود هستید که می تواند منجر به عفونت و درد مژه شود. همچنین مالیدن چشم ها بعد از اکستنشن، می تواند باعث درد و سوزش شود.

اگر کاشت مژه توسط یک متخصص حرفه ای انجام شود، کاملا بدون درد است.

در صورت احساس درد بعد از کاشت مژه، ابتدا با مراجعه به یک تکنسین حرفه ای نسبت به ریموو کردن اکستنش های خود اقدام کنید و درصورت تداوم درد، حتی بعد از ریمو مژه ها، به چشم پزشک مراجعه کنید.

 

مژه های اکستنشن شده
اکستنشن مژه

 

علت درد مژه با زدن ریمل

ریمل، همانند سایر محصولات آرایش چشم، شامل ترکیبات شیمیایی مختلفی است. این مواد شیمیایی معمولاً برای چشم بی‌خطر تلقی می‌شوند، اما ممکن است حاوی ترکیبات خاصی باشند که برای شما آلرژی یا حساسیت ایجاد کنند. اگر واکنش‌های آلرژیک یا حساسیتی در زمان استفاده از ریمل تجربه می‌کنید، این می‌تواند به درد مژه‌ها منجر شود. در چنین مواقعی، توصیه می‌شود که فوراً استفاده از محصول را متوقف کنید و به دنبال ریملی باشید که برای چشم‌های حساس طراحی شده باشد و ممکن است به عنوان “ریمل کم حساسیت” شناخته شود.

 

راه های درمان درد مژه

بهترین درمان، به علت ایجاد درد مژه ها بستگی دارد.

با مشاهده اولین علائم درد مژه، به چشم پزشک مراجعه کنید و در اسرع وقت معاینه شوید.

استفاده از کمپرس آب گرم روی چشم ها، استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان گل مژه یا التهاب ناشی از عفونت باکتریایی، استفاده از پماد و قطره های چشمی، در درمان درد مژه موثر هستند.

راه های پیشگیری از درد مژه

بهترین راه برای جلوگیری از بسیاری از اشکال درد مژه، رعایت موارد بهداشتی است.

  • پاک کردن کامل آرایش از روی چشم ها، هر شب قبل از خواب با پاک کننده آرایش مخصوص چشم
  • در صورت خارش چشم ها، آن ها را نمالید و برای تسکین خارش از قطره های چشمی مخصوص یا دستمالی تمیز استفاده کنید.
  • شستن پلک، پوست اطراف چشم و مژه ها با شوینده مخصوص چشم
  • خودداری از لمس چشم با دست های کثیف
  • رعایت صحیح دستورالعمل های استفاده از لنزهای چشمی
  • عدم استفاده از لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته
  • عدم اشتراک لوازم آرایش چشم خود با دیگران
  • انجام کاشت مژه در سالن های معتبر و استاندارد با تکنسین حرفه ای کاشت مژه
  • ریموو اکستنشن مژه به صورت اصولی توسط فرد متخصص

نتیجه گیری

از آن جایی که، صنعت زیبایی به طور مداوم در حال توسعه است، داشتن شغل به عنوان تکنسین مژه یک انتخاب محبوب با مزایای بسیار است، اما همانطور که در این مقاله خواندیم، چشم ها یکی از حساس ترین قسمت های بدن انسان هستند و برای انجام کار اکستنشن به مهارت اصولی و تخصص در این کار نیاز دارید. برای این کار مهم است که در یک دوره آموزشی معتبر شرکت کنید. ما در آکادمی شیوا، برای یادگیری حرفه ای کاشت مژه کلاسیک، والیوم، مگاوالیوم و کاشت مژه به صورت نامنظم و عملیات های زیبایی دیگر مانند آموزش کاشت ناخن و کراتین و مش مو در کنار شما هستیم.

 

منابع: medicalnewstoday، pmuhub

آکادمی شیوا

سوالات متداول

  • آیا اکستنشن مژه باعث ایجاد درد می شود؟
    خیر، در اکستنشن مژه با استفاده از چسب مخصوص، مژه های مصنوعی را روی مژه های طبیعی نصب می کنند و این کار هیچگونه دردی ندارد.
  • تتو بن مژه باعث درد مژه و یا التهاب پلک می شود؟
    این کار با دستگاه های بی حسی انجام می شود و دردی حس نمی کنید؛ اما ممکن است خراش های کوچکی روی پلک شما ایجاد شود که البته باعث درد نخواهند بود.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *