قارچ ناخن و درمانش

چگونه قارچ ناخن را درمان کنیم؟


اکثر مواقع بین قارج ناخن و آسیب هایی که ناخن می بیند شباهت هایی وجود دارد که در نگاه اول فرد را دچار مشکل می کند. قارچ ها در هر قسمتی از بدن می توانند رشد کنند. بصورت طبیعی باکتری ها و قارچ ها در بدن ما در اندازه مشخصی وجود دارند که برای ادامه حیات ما ضروری هستند.

بیماری قارچ ناخن یکی از بیماری های شایع است که ابتدا با یک لکه روی ناخن دست یا پا شروع می شود و اگر درمان نشود به عفونت قارچی منجر می شود. محلی که دچار قارچ می شود زرد یا قهوه ای شده و اغلب هم از نوک ناخن ها شروع می شود. بی توجهی به رشد قارچ در ناخن می تواند مشکل ساز باشد؛ لذا اگر متوجه تغییر رنگ ناخن های خود شدید باید از وجود قارچ اطمینان حاصل کنید و بعد روش های درمان را پیش بگیرید. اگر قارچ رشد کند موجب شکننده شدن و زخم شدن ناخن و در نهایت درد و خونریزی می شود. در این مواقع بهترین کار مراجعه به پزشک برای جلوگیری از عمیق شدن عفونت قارچی ناخن است. در ادامه این متن توضیحات بیشتری در مورد این بیماری ناخن خواهیم داد و در انتها راهکار و درمان این بیماری را شرح می دهیم.

 

قارچ ناخن و درمانش
علائم بیماری قارچ ناخن

دلایل ایجاد قارچ چه می تواند باشد؟

عفونت های قارچی ناشی از قرار گرفتن ناخن ها در محیط مرطوب و گرم برای مدت زمان طولانی می باشد. اگر از ناخن های مصنوعی استفاده می کنید دقت کنید ناخن ها را با چسب مخصوص به خوبی روی ناخن ها بچسبانید. اگر این چسب ها شل شوند یا به درستی روی ناخن قرار نگیرند، رطوبت بین ناخن دست و ناخن مصنوعی قرار گرفته و قارچها شروع به رشد می کنند.

استفاده از لاک مشترک، وسایل آلوده در پدیکور و مانیکور می تواند عاملی برای بروز این مشکل باشد. بنابراین بهتر است ابزار کاشت ناخن به طور منظم استرلیزه شوند. قارچی که باعث ایجاد خارش و سوزش روی پوست می شود از نوع قارچ ناخن است.

قارچ هایی که بطور طبیعی در بدن ما وجود دارند در اثر رعایت نکردن بهداشت پوست و ناخن می توانند رشد کنند. به دلیل اینکه پاها بیشتر در کفش قراردارند و بیشتر در معرض رطوبت و گرمای زیاد قرار می گیرند دچار بیماری قارچ ناخن می شوند. عفونت قارچی ناخن می تواند ناخن های دیگر را هم تحت تاثیر قرار دهد و تبدیل به یک مشکل دردناک شود. تغییر شکل دادن ناخن ها یکی از عوارض نامطلوب قارچ ناخن است که بسیار ناراحت کننده و آزار دهنده می باشد. عفونت قارچی قسمت های دیگر بدن را هم درگیر می کند؛ لذا پیشگیری و درمان زودرس عفونت قارچی ناخن اهمیت بسیار بالایی دارد.

بعضی از عوامل هستند که خطر ابتلا به این بیماری را در افراد افزایش می دهند که در ادامه به چند مورد از این عوامل اشاره خواهیم کرد:

  • افرادی که دیابت دارند.
  • بیماری که باعث پایین بودن جریان خون در بدن می شود
  • سن بالای شصت و پنج سال
  • استفاده از ناخن مصنوعی
  • شنا در استخرهای عمومی
  • آسیب دیدگی در ناحیه ناخن ها
  • سیستم دفاعی ضعیف
  • پوشیدن کفش های جلوبسته و کتانی برای مدت طولانی
عفونت قارچی دست و پا
عوامل بروز بیماری عفونت های قارچی در ناخن ها

علائم قارچ ناخن چیست؟

در بیشتر مواقع عفونت های قارچی در ناخن علائم خاصی ندارند ولی با رشد بیشتر قارچ ها ممکن است این علائم  بروز کنند.

  • ناخن های ضخیم با رنگ زرد و قهوه ای
  • بوی بد
  • ایجاد درد با فشار دادن ناخنی که درگیر قارچ شده است
  • خارش و سوزش
  • ورم و سرخی

بررسی فیزیکی ناخن های مشکوک به قارچ ناخن برای تشخیص کافی نیست. اگر وضعیت ناخن شما بسیار بد بود، با مراجعه به پزشک و نمونه برداری از ناخن ها پروسه درمان را شروع کنید.

برای ثبت نام در دوره های آکادمی شیوا آماده اید؟
جهت ثبت نام و دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

تشخیص قارچ چگونه است؟

قارچ ناخن بیشتردر زنان اتفاق می افتد. افراد بزرسال بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های قارچی هستند. برخی از بیماری های عفونی هم می تواند روی ناخن ها تاثیر بگذارد در صورت بروز علائم مشکوک بهتر است به پزشک متخصص در حوزه پوست و مو مراجعه کنید.

مشکلاتی که مشابه عفونت ناخن است با عوامل زیر اشتباه تشخیص داده می شود:

1-رگه رگه شدن ناخن

2-پیری ناخن

3-زردی یا سفیدی ناخن ها- سفیدی یا سیاهی در ناخن ها

4-سبز شدن رنگ ناخن ها

5-ترومای مزمن ناخن

6-تورم و قرمزی پوست اطراف ناخن ها

ناخن هایی که دچار ضعف و نازکی می شوند در اثر ضربه، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قارچی قرار می گیرند.

 

ناخن دچار عفونت قارچی
تغییر رنگ و شکل ناخن ها

آیا قارچ ناخن مسری است؟

حتی اگر یکی از افراد خانواده دچار قارچ ناخن شوند احتمال ابتلای سایر اعضای خانواده هم بیشتر خواهد بود. در سالن های آرایش، آلوده بودن ابزار کاشت ناخن به قارچ می تواند تمام افرادی که به سالن مراجعه می کنند درگیر این بیماری عفونی کند.

قارچ ها در فضای خانه، کلاس های ورزشی، هتل ها و حمام ها و سایر محیط های عمومی مسری و واگیردار است. به طور طبیعی تمامی بیماری ها در اماکن عمومی سریعتر منتشر می شوند و رعایت بهداشت بسیار سخت تر خواهد بود. بیماری های قارچی می تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند. پیشنهاد می شود در اماکن عمومی بهداشت فردی را به خوبی رعایت کنید.

قارچ ناخن دست و پا بعد از کاشت ناخن

در کاشت ناخن امکان آلودگی بسیار زیاد است. اگر فرد متخصص نباشد ممکن است با جایگذاری اشتباه و ایجاد شکاف بین سطح ناخن و مواد کاشت، رطوبت وارد شکاف شده و قارچ ها رشد پیدا کنند.

گردش خون باعث ایجاد گرما در سرانگشتان شده و بستر را برای رشد قارچ ها میسر می کند. در هر صورت مراجعه به یک سالن حرفه ای که  متخصصان ناخن در آن جا فعالیت می کنند می تواند از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کند.

برای برداشتن کاشت ناخن دست و پا هم بهتر است از یک ناخن کار حر فه ای که دوره های آکادمیک را گذرانده باشد کمک بگیرید. آکادمی شیوا یکی از آکادمی های موفق در برگزاری کلاس های آموزش کاشت ناخن می باشد که سال ها تجربه خود را در این راه برای برگزاری دوره ها گذاشته است.

 

کاشت ناخن و عفونت قارچی
پیشگیری از بیماری های قارچی در ناخن

درمان خانگی قارچ ناخن چیست؟

روش های گوناگونی برای درمان خانگی عفونت قارچی ناخن وجود دارد. آن دسته از افرادی که ناخن شان به شدت درگیر قارچ شده بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنند؛ زیرا درمان خانگی نمی تواند عفونت زیاد قارچ را از بین ببرد، اما کسانی که به تازگی متوجه شده‌ اند که ناخن های دست و پایشان به قارچ مبتلا شده اگر درصد عفونت قارچی کم است می توانند از روش‌ های درمان خانگی استفاده کنند.

 روغن درخت چای و روغن پونه گیاهی جزو مهم‌ ترین روش‌ های درمان خانگی قارچ ناخن هستند. موادی که در روغن های گیاهی وجود دارد ضد قارچ و آنتی باکتریال است، بنابراین می‌ توانند در درمان این بیماری موثر باشند.

چه کسانی باید تحت درمان قرار بگیرند؟

اکثر عفونت های قارچی به خودی خود یا با ترکیب درمان های خانگی برطرف می شوند. اگر درمان های خانگی نتیجه ای ندهند باید به پزشک مراجعه کرد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید با اولین علائم به متخصص پوست و مو مراجعه کنند چرا که با تشدید بیماری ممکن است با مشکلات جدی تر مواجه شوند.

اگر در مراحل اولیه بیماری هستید از داروهای ضد قارچ استفاده کنید ممکن است عفونت سریعتر بهبود پیدا کند.

درمان قارچ ناخن

سوهان کشیدن و کوتاه کردن ناخن ها می تواند تا حد زیادی از گسترش بیماری جلوگیری کند. استفاده از پماد های ضد قارچ موضعی یکی از راه حل های درمانی برای این بیماری می باشد. البته استفاده از داروهای خوراکی سریعتر می تواند نتیجه بدهد چراکه سطح ناخن سفت و ضخیم است و جذب پمادها به کندی انجام می شود.

استفاده از راه های درمانی زیر می تواند به روند بهبود قارچ ناخن کمک بسیاری کند:

1-محلول موضعی سیکلوپیروکس

2-افینوکونازول

3-کریدین

4-روش های لیزرتراپی

 

مسری بودن قارچ ناخن
عفونت قارچی و پیشگیری

درمان قارچ ناخن به چه شکل صورت می گیرد؟

قارچ ناخن ممکن است یک یا چند ناخن را درگیر کند. امروزه برای درمان قارچ ناخن راه های مختلفی وجود دارد. درمان قارچ ها از طریق روش های سنتی و پزشکی انجام می شود. استفاده از داروهای خوراکی سال هاست که مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از اسنکروت، که به صورت عصاره موجود است می تواند جزو موثرترین راه های درمان باشد. از راه های درمان خانگی هم می توان به استفاده از روغن پونه گیاهی استفاده کرد. این عصاره را روزی دوبار با استفاده از پنبه روی سطح ناخن قرار می دهند.

اگر به دلایل آلرژیک نمی توانید از داروهای ضد قارچ استفاده کنید لیزر درمانی گزینه مناسبی است. این روش به جلوگیری از عود مجدد بیماری کمک میکند.

متخصص درمان قارچ ناخن کیست؟

قارچ ها انواع مختلفی دارند و تشخیص نوع بیماری توسط پزشک متخصص پوست و مو انجام می گیرد. تعویق انداختن درمان عفونت های قارچی باعث عمیق شدن عفونت شده و پروسه درمان را طولانی تر می کند. اگر بیماری قارچ ناخن در مراحل اولیه تشخیص داده شود به طور کامل و با کمترین آسیب به ناخن درمان می شود.

عفوت های ساده قارچی باعث ایجاد زخم هایی می شود که به راحتی بهبود پیدا نمی کنند پس کمک گرفتن از پزشک کار را راحت تر خواهد کرد.

 

شکنندگی و تغییر شکل ناخن به دلیل قارچ ناخن
علائم عفونت قارچی ناخن ها

داروهای موضعی برای درمان قارچ ناخن

قارچ ناخن به صورت لکه های زرد، قهوه ای یا سفید بر روی ناخن ظاهر می شود و کم‌ کم با بدتر شدن اوضاع لبه ناخن ها را خورد می کند. قارچ، ناخن های دست یا پا را بد شکل، بدبو و شکننده و ناهموار می کند.

 داروهای موضعی برای درمان عفونت قارچی ناخن توسط پزشک تجویز می‌ شوند و فرد بیمار باید به مدت ۶ تا ۱۲ هفته آن را مصرف کند. این دارو ها باید حتما در زمان مناسب استفاده شوند. بعضی از داروها به رشد ناخن جدید بدون عفونت کمک زیادی می کنند.

داروهای خوراکی برای درمان قارچ ناخن

بعضی از پزشکان با توجه به تشخیص خود داروهای خوراکی برای درمان قارچ ناخن تجویز می کنند‌. این داروها نقش زیادی در کاهش عفونت قارچی ناخن دارند. توجه داشته باشید که بعضی از داروها ممکن است برای کسانی که دچار مشکلات کبدی و نارسایی هستند مضر باشند.

همچنین امکان دارد داروی خوراکی با برخی از داروها تداخل داشته باشد؛ لذا به هیچ عنوان نباید بدون تجویز پزشک از هیچ داروی خوراکی و یا داروی موضعی برای درمان بیماری‌ خود استفاده کنید. در حقیقت پزشکان با توجه به وضعیت بیمار داروی مناسبی برای درمان عفونت قارچی ناخن تجویز می کنند.

 

قارچ ناخن و زرد شدن ناخن
جلوگیری از رشد مجدد قارچ ناخن

آیا درمان قارچ ناخن با داروهای بدون نسخه امکان‌پذیر است؟

پزشکان با توجه به اطلاعات پزشکی که دارند بهترین درمان را برای بیماران انتخاب می کنند. دارو های درمان عفونت قارچی ناخن به هیچ عنوان نباید بدون نسخه استفاده شوند؛ چرا که امکان دارد برای بعضی از افرادی که دچار بیماری‌ های زمینه‌ای هستند مضر باشد.

بنابراین توصیه می شود بدون مشورت با پزشک متخصص و بدون نسخه از هیچ دارویی استفاده نکنید. علاوه بر این پماد های درمان قارچ ناخن هم نباید بدون تجویز پزشک استفاده شوند. در واقع داروها دوز مصرفی دارند که پزشک باید تعیین کند؛ بنابراین اگر به فکر سلامتی خود هستید به هیچ عنوان از این دارو ها بدون تجویز و نسخه پزشک استفاده نکنید.

آیا داروهای درمان قارچ مضر هستند؟

همانطور که قبلا گفته شد بعضی از داروهای درمان قارچ برای کسانی که دارای مشکلات کبدی هستند  ممکن است مضر باشد. در واقع دارو های درمان عفونت قارچی ناخن برای کسانی که دچار بیماری های نظیر مشکلات کبدی و نارسایی قلبی هستند یا کسانی که به علت بیماری از داروهایی استفاده می کنند که با این دارو ها تداخل دارند توسط پزشکان توصیه نمی شود‌.

 

قارچ ناخن را میتوان کنترل کرد؟
هزینه درمان قارچ ناخن

هزینه‌ داروهای قارچ ناخن چقدر است؟

مهم ترین پارامتری که برای استفاده از داروهای عفونت قارچی ناخن مدنظر قرار می گیرد هزینه است. در واقع هزینه دارو ها بستگی به شرایط بیمار دارد؛ زیرا ممکن است یک بیمار شرایط‌ بهتری داشته باشد و درمان بیماری اش طول نکشد. در این صورت از داروی کمتری استفاده می کند.‌

اما بعضی از بیماران توجهی به ناخن شان ندارند و در طول مدت متوجه رشد بیش از اندازه قارچ می شوند. به طور کلی اگر قارچ ناخن کنترل و درمان نشوند ناخن های دیگر را آلوده می سازند و روند درمان را طولانی تر می کنند.

برای ثبت نام در دوره های آکادمی شیوا آماده اید؟
جهت ثبت نام و دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

درمان قارچ ناخن چقدر طول می‌ کشد؟

درمان عفونت قارچی ناخن بستگی به شدت بیماری دارد. در بعضی از مواقع ممکن است روند درمان بسیار طولانی باشد و به ۱۸ ماه برسد. نکته مهمی که بیماران باید در زمینه درمان قارچ به آن توجه کنند عدم انجام کارهایی است که روند درمان را به تاخیر می‌ اندازد.

 بعضی از افراد به درمان قارچ ناخن کاملاً بی توجهی هستند و تا زمانی که احساس درد نکنند به سراغ درمان نمی‌ روند. توجه داشته باشید که هرچه زودتر روند درمان این بیماری را شروع کنید و مانع از رشد بیشتر عفونت قارچی ناخن شوید بیماری شما زودتر درمان می یابد.

 

قارچ ناخن پا و درمان آن
علائم عفونت قارچی ناخن ها

برای پیشگیری از قارچ ناخن چه کنیم؟

رعایت بهداشت ناخن برای پیشگیری از قارچ اهمیت بسیار بالایی دارد. همواره سعی کنید ناخن های دست و پای خود را خشک و تمیز نگه دارید. همیشه از جوراب های تمیز استفاده کنید و پای تان را بعد از درآوردن از کفش بشویید. خوشبو نگه داشتن ناخن های دست و پا اهمیت بسیار بالایی دارد.

چرا که این کار شما مانع از رشد باکتری ها در زیر ناخن می شود. عادت بد جویدن ناخن را کنار بگذارید؛ چرا که این موضوع می‌ تواند یکی از دلایل رشد قارچ ناخن باشد. برای جلوگیری از قارچ در ناخن های پا از پوشیدن کفش های تنگ خودداری کنید. همواره پاهای خود را به خوبی بشویید ناخن های خود را کوتاه نگه دارید.

 

برای جلوگیری از عود مجدد قارچ ناخن چه کنیم؟

بعد از درمان عفونت قارچی ناخن برای جلوگیری از شروع مجدد این بیماری باید از جوراب و کفشی که قبلا استفاده کردید دیگر استفاده نکنید. البته می‌ توانید کفش و جوراب خود را ضدعفونی کنید و زمانی که متوجه شدید هیچ قارچی در کفش و جوراب وجود ندارد مجدد از آن استفاده کنید. قارچ ها در کفش ها زندگی می کنند و ممکن است مجدداً انگشتان شما را قارچی کنند.

 همچنین هر روز جوراب های خود را بشویید و از جوراب عرق کرده روز قبل استفاده نکنید. اگر قصد کوتاه کردن ناخن های خود را دارید از یک ناخن گیر تمیز استفاده کنید؛ زیرا ناخن گیری که قبل از درمان بیماری استفاده کرده اید آلوده است و باید ضدعفونی شود.

 

پیشگیری از عفونت قارچی
چگونه مانع از رشد عفونت قارچی ناخن شویم؟

چه مشکلاتی با قارچ ناخن اشتباه گرفته می‌ شوند؟

مشکلاتی وجود دارند که علائم شان شبیه به عفونت قارچی ناخن است و با قارچ ناخن اشتباه گرفته می شوند. به عنوان مثال وجود لکه زرد و سفید در زیر ناخن شباهت زیادی با عفونت قارچی ناخن دارد. این مشکل با جدا شدن ناخن از بستر خود به وجود می آید.

همچنین سبز شدن ناخن ها که به دلیل وجود یک نوع باکتری به وجود می‌ آید یکی دیگر از مشکلاتی است که با عفونت قارچی ناخن اشتباه گرفته می شود. برای اطمینان از وجود قارچ در ناخن باید به پزشک مراجعه کنید.

 

جمع بندی

یکی از مشکلات شایعی که اکثر افراد به خصوص ورزشکاران با آن مواجه می‌ شوند عفونت قارچی ناخن است. اگر این بیماری درمان نشود می تواند بسیار آسیب زا و مشکل‌ ساز شود. علائم قارچ شامل تغییر رنگ و ظاهر  ناخن و شکننده شدن و ضخیم شدن لبه های ناخن است. آکادمی شیوا خدمات منحصر به فردی جهت برگزاری دوره های آموزش کاشت مژه و ناخن و رنگ مو ارائه می دهد.

منابع: missomister، mayoclinic، academynail

آکادمی شیوا

سوالات متداول

  • آیا قارچ ناخن مسری است؟

بله، ترجیحا از تماس با جوراب و کفش شخصی که به قارچ ناخن مبتلا است خودداری کنید.

  • کاشت ناخن، باعث قارچ ناخن می شود؟

اگر کاشت ناخن بصورت صحیح و اصولی و با لوازم بهداشتی انجام نگرفته باشد؛ می تواند باعث ایجاد قارچ ناخن بشود. به همین دلیل برای انجام کاشت حتما به افرادی مراجعه کنید که پیش بهترین مربی ناخن ها آموزش دیده باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *